21.03.2016 | 17:01

         Юність – це вік, коли людина робить одне із найвеличніших своїх відкриттів – відкриває саму себе і на основі цього обирає свій життєвий і паралельно професійний шлях.

Один вчений, який написав книгу про вибір професії, багато років пропрацював у школі, завжди цікавився подальшою долею своїх учнів і при зустрічі задавав їм незмінне питання: "Чи задоволений ти обраною професією?" І отримував часто гнітючу відповідь. Приблизно третій помилявся у своєму виборі, і кожен другий зізнавався, що не зовсім задоволений, і якщо б починати спочатку, то, напевно, пішов би по іншій дорозі.

Чому ж так багато молодих людей помиляються у своєму виборі? І як необхідно діяти, щоб допустити якомога менше помилок при виборі професії?

Одним із пріоритетних напрямків роботи державної служби зайнятості є профорієнтаційна робота з учнівською,студентською молоддю їх батьками та педагогічними працівниками. Метою професійної орієнтації є формування в особистості здатності вибрати певний тип професійної діяльності, що оптимально відповідає її індивідуально – психологічним особливостям, можливостям, інтересам та потребам ринку праці. Так, з початку 2016 року спеціалістами Конотопського міськрайцентру зайнятості проведено 12 профорієнтаційних заходів для учнів міста та району їх батьків та студентів.  Охоплено 242 особи.

У ході проведення профорієнтаційних уроків для старшокласників важливим елементом є розкриття формули вибору професії: "Хочу" + "Можу" + "Потрібно" = "Усвідомлений вибір професії.

Де "Хочу" – це наші інтереси, схильності, прагнення займатися певною діяльністю.

"Можу" – це наші здібності ( фізичні – стан здоров'я, розумові - інтелект, пам'ять, увага, психологічні емоції, вольові якості).  До речі, до інших шляхів вивчення своїх здібностей можна віднести: заняття на факультативах, гуртки за інтересами, робота в літній час, навчальні курси, аналіз своїх індивідуальних особливостей з профконсультантом.

 Третя складова має назву "Потрібно" – це потреби ринку праці в конкретній професії на регіональному ринку праці та в розрізі країни. Учні ознайомлюються і з цим питанням, а потім намагаються співставити свої професійні бажання з вимогами ринку праці. Як професії найчастіше обирають випускники? Це  - програміст,

поліцейський, лікар ветеринарної медицини, військовослужбовець, інженер – механік, журналіст, фармацевт, лікар (сімейний, стоматолог, хірург), кухар. Що пропонує сучасний регіональний ринок: кухар, кондитер, продавець продовольчих товарів, токар, водій автотранспортних засобів, перукар, бухгалтер, військовослужбовець. Міністерство економічного розвитку і торгівлі називає найбільш затребувані сфери діяльності на ринку праці України до 2018 року: сільське господарство, торгівля, сфера послуг, комп'ютерні технології, будівництво, транспорт, видобуток корисних копалин, металургія і машинобудування. Якщо проаналізувати в мережі Інтернет інші недержавні сайти, які дають нам прогнози щодо перспективних професій майбутнього, то маємо: програміст – розробник, менеджер з продажу, страховий агент, фармацевт... Аналізуємо всю інформацію і, звісно робимо свій вибір.

На профорієнтаційних уроках, які проводять спеціалісти центру зайнятості виникає ще одне питання: "Хто або що впливає на вибір професії?" Через інтерактивні вправи за допомогою фахівців служби старшокласники знаходять  відповідь: батьки, рівень знань, гроші, друзі, перспективність професії, стан здоров'я, власне бажання. Але остаточне рішення щодо вибору професії вони б хотіли  залишити за собою. Необхідно нагадати, яких помилок неварто допускати при виборі професії: відсутність знань про обрану професію, гонитва за модою, переоцінка власних сил і здібностей.

І нарешті, які з основних мотивів вибору професії є найбільш популярними для наших старшокласників? Перші три місця займають: заробіток, перспективність професії; чиста , легка, спокійна робота. Решту місць зайняли: можливість спілкуватися з людьми, сімейні традиції, можливість проявляти свої здібності та служіння людям.

Джон Годдарт, мандрівник, дослідник, видатний вчений – антрополог, багатократний рекордсмен Книги рекордів Гіннеса сказав: " Коли Ви дійсно знаєте, чого хочете від життя, самі обставини складаються так, щоб Ви змогли це здійснити". На жаль, статистика говорить, що самовизначених учнів в Україні на момент вибору професії всього лише 16%. Тому, хотілося би ще раз  звернутись і до учнів і до їх батьків: проаналізуйте індивідуально всі основні вимоги щодо  вибору професії і якщо потрібна допомога у професійному визначенні, то зверніться і до вчителів, і до шкільного психолога, і до спеціаліста з профорієнтації центру зайнятості.