16.04.2018 | 17:14

12 квітня 2018 року фахівці Охтирської філії Сумського обласного центру зайнятості відвідали, з метою проведення профорієнтаційної роботи, за узгодженням з адміністрацією закладу, КУ Охтирської міської ради ”Охтирський центр професійної реабілітації дітей-інвалідів”.
Проведення профорієнтаційної роботи з дітьми, які мають особливі потреби, справа досить специфічна і не проста, адже, в цьому випадку необхідно максимально враховувати індивідуальні психологічні особливості, стан здоров'я, анамнез захворювання, можливі протипоказання і певні обмеження. Але і важливість профорієнтаційної роботи в рази вище і потрібніше в порівнянні з їхніми однолітками, які не мають проблем зі здоров'ям. 
Саме тому постає питання пошуку нових форм підготовки дітей з особливими потребами до професійного навчання, вибору майбутньої професії. З точки зору профорієнтації, найбільш правильним підходом, яким керується Служба зайнятості, є те, що дане питання, має вирішуватися з урахуванням концептуальних положень професійної освіти через комплекс інтегративних, навчальних, корекційно-виховних занять, структурування змісту трудового навчання, технологічного забезпечення процесу навчання, з врахуванням індивідуальних особливостей кожної дитини. Крім того саме суспільство, роботодавці і всі ми маємо змінити своє ставлення до осіб з інвалідністю.
Проблема вибору професії є життєво необхідною для майбутньої діяльності дитини з обмеженими можливостями. Дитині з обмеженими можливостями вкрай важко самостійно вибрати майбутню професію, тому на допомогу їй повинні прийти педагоги, лікарі-реабілітологи і фахівці з профорієнтації.
При визначенні майбутньої професії дитини з інвалідністю важливо враховувати характер і ступінь порушення функціональних систем організму, психофізичні особливості і фізичні можливості.
Визначаючи доступні види трудової діяльності необхідно враховувати особисті якості і нахили у виборі майбутньої професії, стан розумової та фізичної працездатності, емоційно-виховної, сенсомоторної, інтелектуальної сфери, а також зміни соціально-психологічного характеру, пов’язані із захворюванням, травмами або ж порушенням розвитку.
Система професійної орієнтації дітей з обмеженими можливостями матиме найбільший ефект при узгодженій і послідовній організації профорієнтації і професійної підготовки, спеціалізованих закладів освіти, забезпечення випускників роботою в сучасних ринкових умовах, навчання з різних професій та спеціальностей.
Профорієнтація передбачає послідовне вивчення і дослідження функціональних можливостей молодої людини. Завдання профорієнтації в даному випадку — визначити найбільш підходящі і можливі для інвалідів види роботи, надати їм можливість обрати роботу відповідно до їх вмінь, навичок, здібностей і фізичних кондицій. Також необхідно враховувати особисті бажання кожного й виходити з об'єктивного і неупередженого оцінювання професійних здібностей. 
Профорієнтаційний захід проводився в інтерактивній формі і був розрахований на взаємодію та активну участь всіх присутніх: як дітей з інвалідністю так і їх батьків, вихователів, педагогів і, звісно, фахівців центру зайнятості. Під час заходу присутні малювали та презентували професії майбутнього та свої майбутні професії, відгадували профорієнтаційні загадки і намагалися за першою літерою назвати якомога більше професій, були ознайомлені з алгоритмом вибору професії, навчальними закладами регіону і умовами навчання, отримали індивідуальні консультації. Начальник відділу активної підтримки безробітних Хуторна С.І. та заступник директора Бондаренко Г.О. в роботі з батьками, вихователями та вихованцями пропонували і запрошували звернутись разом з дітками до Охтирської філії для того, щоб пройти індивідуальне профорієнтаційне тестування для отримання рекомендацій стосовно подальшого професійного навчання. 
Отже, одним із шляхів соціальної реабілітації осіб з інвалідністю є профорієнтація і працевлаштування. Тому навчально-виховні заклади для дітей-інвалідів мають бути відкритими і доступними для фахівців служби зайнятості. З цією метою доцільно проводити профорієнтаційні заходи, під час яких вихованці, батьки та педагоги отримуватимуть інформаційно-консультативні послуги з проблем профорієнтації й майбутнього працевлаштування.